Tahukah Anda

Major cities in California, many of which were under contract with Redflex, decided to drop their cameras, including Riverside, Emeryville, Yuba City, Glendale, Gardena, Grand Terrace, Los Angeles and Pasadena
http://www.thenewspaper.com/news/38/3881.asp

Wednesday, August 21, 2013

Hishamuddin - Kesalahan Memandu Laju Berkurangan, Kemalangan Maut Meningkat

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussien cakap berbelit-belit hanya untuk mempertahankan AES. Ada apa-apa ker?

Mula-mula kata berlaku peningkatan kemalangan maut dalam Ops Selamat semasa hari raya dulu.
Ops Selamat yang dilancarkan pada 1 Ogos hingga 15 Ogos lalu telah mencatatkan 258 kes kemalangan maut iaitu peningkatan sebanyak 14.2 peratus berbanding 226 kes kemalangan maut yang dicatatkan pada Ops Selamat tahun lalu. Peningkatan angka ini membuktikan bahawa kesedaran dan sikap pemanduan rakyat Malaysia tidak banyak berubah. Malah ia terus menjadi masalah yang berlanjutan sehingga membelenggu kita setiap kali tibanya musim perayaan.
Tapi dalam masa yang sama Hishammuddin menyatakan: 

Ini kerana, 14 kamera AES yang dipasang secara rintis di seluruh negara telah mencatatkan kadar penurunan saman sehingga 65 peratus dari segi kesalahan memandu melebihi had laju (dari Januari 2013 hingga Jun 2013). Penurunan kadar saman ini menunjukkan bahawa pelaksanaan AES memberi kesan terhadap cara pemanduan rakyat Malaysia.

Kesalahan memandu laju turun tapi kemalangan maut meningkat. Apa maknanya ini?


No comments:

Post a Comment